piątek, 25 lipca 2014

Czego się uczyć, czyli co kryją oferty pracy

Prawdopodobnie ze zmianą pogody dopadła mnie wczoraj jakaś nostalgia, cy cóś takiego. Żeby nie pozwolić tej ciemnej sile zapanować nad moim umysłem postanowiłem zainwestować czas w coś nowego. Od dawna broniłem się przed korzystaniem z framework'ów, twierdząc, że najwygodniej pisać od podstaw, wtedy ma się większą kontrolę na kodem. Czy słusznie?? Może to był tylko strach przed nowym. Teraz już nie istotne. Klamka zapadła uczymy się framework'a. Ale jakiego?? Żeby podjąć w miarę sensowną decyzję, postanowiłem wcześniej przeszukać oferty pracy i poczytać co inni piszą.

Co mówią oferty?

Skoro zabrałem się już do tak poważnego projektu, więc zrobiłem badania zakrojone na wielką skalę :)
Przeszukałem trzy portale ogłoszeniowe (jobboerse.arbeitsagentur.de, monster.de i xing). Są to niemieckie portale, ale myślę, że wyniki będą podobne także w Polsce. Chociaż.... Ogłoszeń szukałem w promieniu 25 km od mojego miejsca zamieszkania. W kategoriach zaznaczyłem wszystkie możliwe formy współpracy od etatu po freelancera.

1. Kategoria CMS

Faworytem w tej kategorii okazał się Typo3. Łącznie było 44 ogłoszenia w których znajdowała się ta fraza. Kolejnymi byli Wordpress i Joomla odpowiednio 27 i 19. Na samym końcu znalazł się Drupal z wynikiem 16 ogłoszeń.
Sprawdziłem też "gotowce " dla sklepów i tutaj zaskoczenie. Mój ulubiony skrypt Prestashop oraz Virtuemart wogóle nie istniały w wynikach wyszukiwania. Jeśli chodzi o VM to jakoś nie miałem z nim przyjemności. Postawiłem jeden sklep przy użyciu tego skryptu i przygoda się skończyła. Natomiast Presta to był mój faworyt, niestety na rynku pracy króluje Magento (25). Mam tylko nadzieję, że zmiany wyglądu, wprowadzone w PS 1.6 wpłyną pozytywnie na jego notowania.

2. Framework i programy

Bez większego zaskoczenia, najbardziej popularnymi dla PHP okazali się Zend (46) i Symfony (23). Inne to pojedyncze ogłoszenia np. Laravel (7), CakePHP (5), Codeigniter (4), Yii (4) i Kohana (0).
Oczywiście prawdziwym hitem jest jQuery (85), ale to już inna bajka.
Po sukcesie frameworka, zaskoczeniem dla mnie natomiast był wynik Zend Studio (3), lepszym okazał się już mój ulubieniec NetBeans (8), natomiast zupełnym hitem sezonu jest Eclipse z wynikiem 186 ogłoszeń. Wniosek nasuwa się sam - od dziś piszę w Eclipse :)

3. Bazy danych

Największa liczba pracodawców wymaga znajomości MySQL (110), potem Oracle (75). MSSQL na trzecim miejscu z wynikiem 52 ogłoszeń. Cieszy mnie to bardzo, bo wreszcie na podium coś, co dosyć dobrze znam :)

A teraz czas na wnioski

Można powiedzieć, że nasuwają się same. Wybrać najbardziej popularne i zgłębiać ich tajniki. Ja jednak postanowiłem wybrać nieco okrężną drogę. Z racji, że ciągle jeszcze się uczę, poszedłem za radą internetowych, jako pierwszy framework, którego będę się uczył, opinii wybrałem Kohana. Z dwóch powodów:

  1. Wielu poleca go jako pierwszego, dla zdobywających doświadczenie w pracy z framework'iem.
  2. Korzysta z Bootstrap'a, który też jest dosyć popularny w ofertach pracy.
Mam nadzieję, że okaże się to trafną decyzją.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz